×
×

رویداد «راه حسین» در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد

  • کد نوشته: 4490
  • بهمن 25, 1402
  • 104 بازدید
  • ۰
  • به همت بنیاد خیریه راهبری آلاء و صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رویداد «راه حسین» ۲۴ بهمن‌ماه 1402 در تالار شیخ بهایی ره صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

    رویداد «راه حسین» در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد
  • به گزارش روابط عمومی بنیاد آلاء، در ابتدای این مراسم که با عنوان راه حسین و به همت بنیاد آلاء، مرکز خیرماندگار و مرکز نوآوری آلاء و برای سرمایه‌گذاری و حمایت از رویداد‌ها و نوآوری‌های مذهبی برگزار شد، حجت‌الاسلام علی دیانی، مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلاء طی سخنانی اظهار کرد: امام حسین(علیه السلام) آب خنکی بر جگر تشنه هر فطرتی بوده و ایشان شخصیت جهانی هستند. تمامی ادیان و مذاهب دنیا وقتی امام حسین(علیه السلام) را می‌شناسند، به ایشان عشق می‌ورزند.

    وی افزود: در سفری که به هندوستان داشتم با تعجب مشاهده کردم که بسیاری از مردم این کشور از هندو‌ها و … در مراسم عزاداری سیدالشهدا(علیه السلام) شرکت کرده و برای ایشان سوگواری می‌کنند. بسیاری از سخنرانان این مراسم در هندوستان به موضوع امام حسین(علیه السلام) پرداخته و از دشمنان ایشان بیزاری می‌جویند.

    دیانی بیان کرد: امام حسین(علیه السلام) شخصیتی هستند که با هر فطرت پاک بشری موافق هستند و دنیا قطعاً به شدت به طرف شناخت ایشان می‌رود که یک نمونه این مسئله مراسم اربعین است که از تمامی ادیان در آن شرکت کردند. امام زمان(عج) زمانی که ظهور می‌کنند و به دیوار کعبه تکیه می‌دهند خود را به اسم جد بزرگوارشان امام‌حسین(علیه السلام) معرفی می‌کنند. این نشان دهنده آن است که دنیا از زندگی امام‌حسین(علیه السلام) آگاهی دارد.

    مدیرعامل بنیاد آلاء با بیان اینکه این مسئله وظیفه ما را سنگین می‌کند، گفت: زمینه آشنا شدن مردم دنیا را با امام‌حسین(علیه السلام) فراهم کرده و تسهیل‌گر این عشق‌ورزی‌ها به ایشان باشیم. باید از تمامی ظرفیت‌های از جمله فضای مجازی برای شناساندن امام حسین(علیه السلام) به جهانیان استفاده کنیم؛ لذا برای پرداختن به این تسهیل‌گری باید برای همه سنین برنامه‌ریزی کنیم. امروز باید از جوانان و نوآوران در زمینه‌های مختلف به ویژه در فضای مجازی و دیجیتالی برای آشنا کردن جهان با امام حسین(علیه السلام) استفاده کنیم.

    دیانی در پایان سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم ابوالحسنی، از بنیانگذاران مجموعه اسنا، تصریح کرد: امیدواریم برگزاری این مراسم با عنایت امام زمان(عج) منجر به حرکت‌های نوآورانه، مؤثر و توانمند در شناساندن امام حسین(علیه السلام) به همه جهانیان شود.

    در ادامه، پدر مرحوم ابوالحسنی در سخنانی بیان کرد: مرحوم محمد ابوالحسنی از دوران ابتدایی و کودکی در مراسم مذهبی شرکت می‌کرد و به قول معروف بچه مذهبی بود. در دوران دبیرستان بود که او وارد حوزه فعالیت‌های فرهنگی شد و از همان دوران نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف اقدام می‌کرد.

    وی اظهار کرد: در دوران دانشگاه بود که محمد وارد حوزه نشر و سپس انیمیشن شد که در این عرصه نیز با جمع‌آوری نیرو‌های فرهنگی فعالیت‌های تأثیرگذاری از خود به جای گذاشت. اولین فیلم انیمیشین سینمایی نیز از سوی محمد تولید شد که موفقیت زیادی نیز داشت.

    ابوالحسنی تصریح کرد: انیمیشن دیرین دیرین یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین فعالیت‌های محمد بود که اثرگذاری فراوانی نیز در میان جامعه داشت. از همه دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم که در برپایی یادبود فرزندم تلاش کردند، قدردانی می‌کنم.

    در ادامه و پس از اجرای برنامه قرائت دسته‌جمعی آیاتی چند از کلام‌الله مجید، محمدامین صمیمی، مدیرعامل شتابدهنده شفق نیز ضمن معرفی فرآیند‌های رویداد امام حسین(علیه السلام) اظهار کرد: چنانچه این جلسات تداوم داشته باشد، می‌توانیم به سمت تشکیل انجمن سرمایه‌گذاری نیک‌اندیش حرکت کنیم.

    وی گفت: امیدوارم این جلسات و هماهنگی‌ها به ما کمک کند که حوزه سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی و فرهنگی را در کشور توسعه دهیم. تاکنون و با غربال‌گری‌های انجام شده، بیش از ۳۸۰ نوآوری را در حوزه مذهبی شناسایی کرده‌ایم که این تعداد و پس از غربالگری مجدد به ۱۳۶ نوآوری رسید. این تعداد در مرحله سوم به ۳۵ رویداد، سپس، ۲۶ رویداد و در ادامه به ۹ رویداد ختم شد که پس از غربالگری پایانی نیز امروز به چهار نوآوری در حوزه مذهبی به ویژه مربوط به سیره سیدالشهدا(علیه السلام) دست پیدا کرده‌ایم که نوآوری‌های خلاقانه‌ای بوده و امیدواریم مورد حمایت سرمایه‌گذاران قرار گیرند و کمک کنیم که محصولات این تیم‌های نوآورانه به جامعه رسیده و به ویژه از ظرفیت آن‌ها برای ارائه در مراسم اربعین که فرصت بزرگی برای ارائه محصولات است، استفاده کنیم.

    در ادامه این برنامه، مسئولان چهار تیم برتر در حوزه رویداد‌های نوآورانه مذهبی به ارائه برنامه‌های خود جهت اطلاع سرمایه‌گذاران پرداختند. چهار تیمی که در این رویداد برای ارائه به سرمایه‌گذاران منتخب شدند، شامل بازی موبایلی پیربابا متعلق به استودیو مارس است (در این بازی کودکان در نقش خادم و موکب‌دار به ارائه سرویس‌های پذیرایی و فرهنگی می‌پردازند. موکب‌های این بازی در شهر‌های ایران و عراق قرار دارد. برنامه این تیم برای توسعه بازی ارائه نسخه عربی و گسترش شهر‌ها و سناریو‌های بازی است).

    همچنین، بازی موبایلی کودکان اربعین نیز از سوی تیم دانش‌بنیان شیرازی عرضه شده است. در این بازی کودکان فعالیت‌های اربعین را به صورت مجازی تجربه و تمرین می‌کنند. این بازی نیز برای توسعه به زبان‌های عربی و انگلیسی نیازمند جذب حمایت و سرمایه‌گذاری است.

    بازی رومیزی موکب‌دار نیز در عرصه بازی‌های رومیزی مورد اسقبال خانواده‌ها و موکب‌های مختلف قرار گرفته است. این بازی از سوی مدرسه رطب عرضه شده و در حال توسعه بازار محصول خود است.

    همچنین، سامانه اربعین استوک سایت بارگذاری فیلم و عکس خام مرتبط با اربعین و مراسم امام حسین(علیه السلام) است. این سامانه با هدف تغذیه تولیدکنندگان محتوا، مستندسازان، فیلم‌سازان و علاقه‌مندان به تولید محتوا‌های فاخر مرتبط با امام حسین(علیه السلام) در سراسر جهان راه‌اندازی شده و جوایز مختلفی را نیز کسب کرده است. این بازی به نوعی زیربنای ترویج حسینی را فراهم می‌کند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *