به گزارش روابطعمومی بنیاد آلاء و به نقل از روابطعمومی آستان مقدس خواهر امام رضا علیهماالسلام، علیرضا بخشی، مدیر فنی و عمران بنیاد خیریه راهبری آلاء با یادآوری اینکه از بعد از انقلاب تاکنون، کار فاخری مثل حرم حضرت زینب علیهاالسلام در حوزه خوشنویسی مشاهده نشده است خاطرنشان کرد :«احمد عبدالرضایی» استاد بیبدیل خوشنویسی، پس از بازدید از این مکان مقدس عنوان کرد: حتی یک متر از کتیبههایی که در این آستان مقدس به کار برده شده به لحاظ عیار کار در مصلای تهران استفاده نشده است.
بخشی با اشاره به ایجاد یک موزه خط در حرم مطهر بیان کرد: حدود ۲۰۰ نام از اسماءالله با خطوط مختلف در جای جای این مکان مقدس حک شده است؛ برای مثال، در ورودی دو ایوان غربی و شرقی (دور دربها) ۱۵ نام نوشته شده است.
وی افزود: همچنین در بخشهایی از ایوان جنوبی ۶ اسم با خط کوفی گرهدار حک شده است. ۲۸ نام از اسامی حضرت فاطمه سلام الله علیها با ترکیبی از اسم حضرت علی علیهالسلام در قابهایی که در صحن حضرت زهرا سلام الله علیها تعبیه شده با خط طلا نوشته شده است؛ البته مشاهده این خطوط، نیاز به فرصت کافی و نگاهی جستجوگر دارد؛ چرا که عظمت آن به گونهای است که هر کسی قادر به دیدن آن نیست.
ایشان افزود: در صحن حضرت زهرا سلام الله علیها از خط نستعلیق و ثلث جهت خطاطی نوشتهها بر روی کاشی به دو صورت معقلی و معرّق بهره گرفته شده است.
بخشی اضافه کرد: در ایوان باب القبله (ایوان جنوبی) حرم مطهر دو حدیث دربارۀ حضرت زهرا (سلام الله علیها) به نقل از حضرت پیامبرأعظم صلوات الله علیه به خط ثلث کتیبهنگاری شده است. همچنین در تراز ۱۷۰ سورۀ مبارکه بلد به صورت کامل به خط نسخ روی سنگ حجاری شده است.
مدیر فنی و عمران بنیاد آلاء با اشاره به تزئینات داخل رواق اصلی مطرح کرد: در زیر تعویضهها سورۀ مبارکه أنعام به خط کوفی تزئینی در محدودۀ پیرامونی رواق گچبری شده است. در قسمت داخلی گنبد نیز یک نوار کاشیکاری خط ثلث با محتوای سورۀ مبارکه تغابن انجام شده است.
بخشی با اشاره به همنشینی هنر و رنگ در معماری آستان مقدس افزود: از آنجایی که بانویی گرانقدر در این مکان آرمیده، ظرافتها و لطافتهای خاصی در معماری آن به کار برده شده است و قطعاً این معماری بینظیر در تاریخ ماندگار خواهد شد.
برای مشاهده گزارش تصویری موزۀ خط حرم مطهر روی تصویر بالا یا اینجا کلیک کنید
.
دیدگاهتان را بنویسید