×
×

کارگاه‌ رایگان «جشنواره ملی عکس نیکوکاری» در کرج برگزار شد

  • کد نوشته: 5929
  • 24 تیر 1403
  • 45 بازدید
  • ۰
  • کارگاه «عینیت گرایی و ذهنیت گرایی در انتقال پیام عکاس» به همت مرکز نیکوکاری فرهنگ خیر ماندگار و انجمن هنرهای تجسمی استان البرز در کرج برگزار شد.

    کارگاه‌ رایگان «جشنواره ملی عکس نیکوکاری» در کرج برگزار شد
  • به گزارش روابط عمومی بنیاد آلاء و به نقل از ارتباطات و جذب مشارکت‌های خیر ماندگار، این کارگاه در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳ با تدریس استاد داریوش محمدخانی، مدرس برجسته‌ی عکاسی و با هدایت دبیر جشنواره استاد حسن غفاری، با استقبال هنرمندان رو‌به‌رو شد.

    در ابتدای امر، استاد حسن غفاری با اشاره‌ای به «جشنوارۀ ملی عکس نیکوکاری» سعی کردند موضوعات آن را شرح داده و به تبیین‌شان بپردازند. ایشان ذکر کردند:« جشنوارۀ عکس نیکوکاری با نگاهی ملی سعی دارد از منظری اخلاقی و انسانی به موضوع نیکوکاری نگاه کند و در این راه از همه‌ی سلیقهها استقبال می‌کند.»

    همچنین ایشان از عکاسان خواستند در مسیر هنری خود، از تمرین به اشکال مختلف غافل نمانند و برای عکس‌های خود بنویسند و آن را در بسترهای متعددی مانند جشنواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنند.

    در ادامه‌ی کارگاه استاد داریوش محمدخانی با اشاره به هدف ایجاد این جلسه اشاره کردند:«عینیت گرایی و ذهنیت گرایی در عکاسی مستند بسیار حائز اهمیت است، به نحوی که عکاس باید بداند که به سمت چه موضوعی می‌رود و قصد خود را مشخص کند و در این راه از تمام حواس خود کمک بگیرد».

    ایشان به عکاسان مختلف در حوزه‌ی مستند اشاره کردند. از جمله آنها عکاسان جستجوگر هستند که به دنبال ثبت تصاویر در زمان و مکان وقایع، تغییری ایجاد نمی‌کنند و فقط به دنبال لحظه‌ مناسب به همه جا سرک می‌کشند. برای نمونه عکاسان در جنگ ‌و بلایای طبیعی، اصولا نمی‌توانند در طبیعت وقایع دخالت کنند تا جریان امور در واقعی‌ترین حالت خود بروز پیدا کند و در وهلۀ بعد ثبت شود. به علاوه نوعی دیگر از عکاسان مستند هستند که شکل‌دهنده وقایع‌ اند، به عبارتی آنها می‌دانند در کدام زمان و مکان حضور پیدا کرده و سوژه‌ی خود را عکاسی کنند.

    استاد محمدخانی به تجارب خود در زمینه‌های مختلف هنری به خصوص عکاسی مستند و خبری اشاره کردند. همچنین از هنرآموزان خواستند در مسیر آموختن عکاسی از هنرهای دیگر به خصوص نقاشی غافل نشوند و با تمرین ذهنی و تصویرسازی به ایجاد یک عکس خوب کمک کنند.

    ایشان به انواع جشنواره‌های جهانی عکاسی از جمله Worldpress photo و ضرورت اطلاع و آگاهی عکاسان برای حضور در این کارزارها اشاره کردند. همچنین در ادامه‌ کارگاه به عکاسان برتر مستند خبری، پژوهشی و هنری و… اشاره کردند و آثار برجسته ایشان را بررسی کردند.

    در آخر ایشان به اهمیت پرورش حواس پنج‌گانه و نقش انگیزه و هدف در عکاسی مستند اشاره کردند و از علاقه‌مندان به این هنر خواستند تا در راه ثبت سوژ‌ه‌های خود، صبر و تلاش و امید خود را از دست نداده و مترصد ایجاد یک لحظه ایده‌آل برای ثبت آثار خود باشند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *