×
×

نشست مدیر مرکز مددکاری به‌اضافه شما و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم

  • کد نوشته: 5895
  • 20 تیر 1403
  • 57 بازدید
  • ۰
  • دکتر موسوی مدیر مرکز مددکاری به اضافه شما و مجید جعفریان عضو هیات علمی پژوهشکده الهیات و خانواده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم ۱۷ تیر ۱۴۰۳ در خصوص نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در کارآمدی خانواده به گفت‌وگو پرداختند.

    نشست مدیر مرکز مددکاری به‌اضافه شما و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم
  • به گزارش روابط‌عمومی بنیاد آلاء و به نقل از روابط عمومی مرکز مددکاری به‌اضافه شما، در این نشست که باهدف شناسایی ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه خانواده صورت گرفت، موسوی گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد مهم‌ترین رکن یک انقلاب مردمی است و این سازمان‌ها حدفاصل حاکمیت و مردم‌اند. از جمله مزایای مشارکت‌های مردمی در امر خیر، افزایش منابع مالی و افزایش شفافیت اجتماعی و انگیزه است.

     موسوی با اشاره به نقش این سازمان‌ها در حوزه خانواده ادامه داد: به نظر من با شناخت ظرفیت‌های سازمان‌‌های مردم‌نهادی که در حوزه خانواده فعالیت می‌کنند، می‌توان بسیاری از آسیب‌های مربوط به روابط زوجین و روابط والد – فرزندی را کاهش داد و نقش اجتماعی خانواده را علی‌رغم آسیب‌های جدی که وجود دارد، در جامعه افزایش داد.

    مدیر مرکز مددکاری به‌اضافه شما طرح تربیت نیروی مددکار محلی برای خانواده در مناطق آسیب‌پذیر را یک ظرفیت اساسی برای این مرکز برشمرد و اضافه کرد: این طرح به این معناست که ما چطور خانواده‎‌ها را آموزش دهیم که نسبت به برخورد با آسیب‌ها توانمند شده و محدودیت‌هایی که در زندگی با آن مواجه می‌شوند را در خلال همین آموزش‌ها رفع و یا اصلاح کنند.

    دکتر جعفریان عضو مجری پروژه واکاوی سازمان‌های مردم‌نهاد مبتنی بر کارآمدی خانواده نیز ضمن تأکید بر نقش سازمان‌های مردم‌نهاد، رشد فزاینده آنها در پس از انقلاب را نتیجه دموکراسی حاکم بر نظام خواند و گفت: از متغیرهای تأثیرگذاری که در دو سه دهه اخیر نظام روی آن سرمایه‌گذاری کرده، سازمان‌های مردم‌نهاد و نقش و کنشگری آنها در حوزه‌های اجرایی و سیاست‌گذاری به‌ویژه در حوزه خانواده بوده است.

    این جامعه‌شناس، با اشاره به اینکه بیش از ۸۰۰ سازمان‌ مردم‌نهاد خانواده‌محور وجود دارد که مستقیم و یا غیر مستقیم سیاست‌های جمعیتی و تقویت خانواده حاکمیت را دنبال می‌کنند، بیان کرد: از تشکیل بسیج مستضعفین در ابتدای انقلاب و تقویت هیأت‌های مذهبی که پیش از انقلاب وجود داشت گرفته تا مراکزی مانند مجموعه آلاء که از مشارکتهای مردم در محلات و روستاها و بخشی از مناطق شهری به نفع جامعه استفاده می‌کنند همگی گویای این نکته است که سازمان‌های مردم‌نهاد بحث تازه‌ای در ایران نبوده و نیست. با این حال، اینکه چگونه و از چه مسیری می‌توان از ظرفیت‌های این سنخ از سازمان‌ها در جهت تقویت خانواده استفاده کرد، خودش یک مسئله اساسی است که ما تحت عنوان شناسایی این ظرفیت‌ها در این پروژه به آن خواهیم پرداخت.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *