×
×

برگزاری دومین نشست از سلسله نشست‌های آشنایی با ملل (حلقه سنا) فصل آذربایجان

  • کد نوشته: 1325
  • 30 آبان 1401
  • 22 بازدید
  • ۰
  • دومین نشست از سلسله نشست‌های آشنایی با ملل (حلقه سنا) فصل آذربایجان با حضور و سخنرانی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و کارشناس تبلیغی حوزه آسیای میانه و قفقاز حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر ساعی‌ور در دو موضوع “تبیین جایگاه مذهب در جمهوری آذربایجان” و “ساختار نهادهای متولی امور دینی در دولت آذربایجان” […]

    برگزاری دومین نشست از سلسله نشست‌های آشنایی با ملل (حلقه سنا) فصل آذربایجان
  • دومین نشست از سلسله نشست‌های آشنایی با ملل (حلقه سنا) فصل آذربایجان با حضور و سخنرانی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و کارشناس تبلیغی حوزه آسیای میانه و قفقاز حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر ساعی‌ور در دو موضوع “تبیین جایگاه مذهب در جمهوری آذربایجان” و “ساختار نهادهای متولی امور دینی در دولت آذربایجان” در تاریخ ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۱ برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی بنیاد آلاء و به نقل از روابط عمومی موسسه المرتضی علیه السلام؛ حجت الاسلام ساعی‌ور تحولات دینی در جمهوری آذربایجان را به سه دوره دوران تزار، حاکمیت کمونیسم و پس از کمونیسم تقسیم نمود.

    ایشان در ادامه افزودند: دوران تزار مصادف با دوران مبارزه با اسلام است؛ چرا که اولویت حکومت تزار مسیحی سازی بوده و از جهتی کمونیسم نیز به طور کامل با دین مخالف بود؛ لذا در دوره حاکمیت کمونیسم مساجد در کشور آذربایجان انگشت شمار بوده و با کارکرد بسیار کمی در حد مراسم تجهیز میت فعالیت داشتند.

    استاد ساعی ور گفتند: پس از کمونیسم ابتدا سیاست کشور آذربایجان بر آزادی مذهبی بود، از این رو مذاهب و ادیان مختلف اقدام به تاسیس مراکز عبادی، مسجد و مراکز فرهنگی می‌کردند. آرام آرام رویه به سمت بومی‌سازی دین پیش رفت. در دوره‌های اخیر هم تلاش می‌شود تا ارتباط با مرجعیت کم و کمتر شده و گرایشات به سمت ترکی‌سازی دین با محوریت ترکیه جلو می‌رود.

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *