×
×

آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان استراتژی بنیاد دانش برای قطع چرخه فقر است

  • کد نوشته: 2893
  • مهر 4, 1402
  • 0 بازدید
  • ۰
  • هاشمی مدیرعامل بنیاد دانش گفت: ما در بنیاد دانش به این می‌اندیشیم که افراد جذب شده را در یک مسیر رشد علمی و استعدادیابی قرار داده تا آنها ضمن تحصیل مناسب، یک مهارت ویژه را کسب نموده و در پایان مسیر دیپلم، کنکور و دانشگاه تنها چشم‌انداز فرد نباشد.

    آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان استراتژی بنیاد دانش برای قطع چرخه فقر است
  • به گزارش روابط‌عمومی  بنیاد آلاء و به نقل از روابط عمومی خیر ماندگار؛ سید سعید هاشمی مدیرعامل بنیاد دانش (مؤسسه همیاران توسعه دانش) دوشنبه سوم مهرماه 1402 در بیست و هفتمین نشست یک چای یک تجربه که به همت آکادمی خیر ایران و به میزبانی ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران برگزار شد، با اشاره به چگونگی شکل‌گیری بنیاد دانش بیان داشت: بنیاد دانش بر اساس دغدغه تعدادی از فعالان اقتصاد و دانشگاهی در سال 1393 با نگاه شناسایی دانش‌آموزان مستعد در مناطق کم‌برخوردار باهدف توانمندسازی و حمایت‌های تحصیلی و آموزشی شکل گرفت.

    هاشمی افزود: بنیان‌گذاران بنیاد دانش با نگاهی متفاوت به حوزه خیر و نیکوکاری وارد شدند چرا که ما به این می‌اندیشیدیم که بیش از اینکه فقر مالی مجموعه خانواده‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد، فقر فرهنگی و در رأس آن آموزش است که باید موردتوجه جدی قرار بگیرد.

    وی در ادامه ضمن اشاره به رویکرد بنیاد دانش در این موضوع بیان داشت: بنیاد دانش در روند فعالیتی خود به دنبال این است تا با استفاده از روش‌های نوین و مداخله مؤثر در امور آموزشی و تربیتی زمینه رشد مناسب، توسعه فردی دانش‌آموزان بورسیه (استفاده از لفظ بورسیه هم به جهت حفظ کرامت انسانی آن‌ها است) در مقاطع تحصیلی ابتدایی تا دانشگاه را فراهم کند تا فرد دانش‌آموز بتواند این رشد و توسعه را در خانواده و جامعه دنبال کند.

    مدیرعامل بنیاد دانش در ادامه به تشریح ارزش‌های سازمانی بنیاد دانش پرداخت و بیان داشت: مسئولیت‌پذیری، نوع‌دوستی، شفافیت و کارگروهی مؤثر چهار رکن ارزش‌های سازمانی بنیاد دانش است و همچنین از جمله وجوه تمایز مجموعه بنیاد دانش با دیگر مؤسسات مشابه می‌توان به بالابردن عزت‌نفس دانش‌آموز، مداخله در تربیت، مداخله مؤثر در مسائل آموزشی و تربیتی، ایجاد ارزش‌افزوده اشاره کرد.

    وی در ادامه به اصلی‌ترین ارزش‌سازمانی مجموعه بنیاد دانش پرداخت و افزود: از ابتدای فعالیت این مجموعه ما بر اصل شفافیت بسیار تأکید داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم همواره در این مسیر گام برداریم و به طور مثال در مجموعه ما هر فرد بورسیه همیار مالی دارد که ریال، ریال کمک‌های وی  در جهت حمایت‌های تحصیلی، حمایت‌های مشاوره‌ای و برنامه‌ریزی آن فرد بورسه هزینه می‌شود و تمامی هزینه‌های ستادی شامل مکان، حقوق و دستمزد و غیره توسط چند خیر مشخص تأمین می‌شود.

    هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به فرایند جذب و توانمندسازی بورسیه‌های بنیاد دانش پرداخت و افزود: پس از جذب بورسیه‌ها در یک مسیر رشد علمی و استعدادیابی قرار می‌گیرند تا ضمن تحصیل مناسب یک مهارت ویژه را کسب نموده و در پایان مسیر دیپلم، کنکور و دانشگاه تنها چشم‌انداز فرد نباشد.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی در خصوص تجارب و علل موفقیت مجموعه بنیاد دانش در حوزه جذب منابع مالی اظهار کرد: به نظر من تا یک برند معرفی نشود و بر اساس آن در جامعه اعتماد ایجاد نشود نمی‌تواند به شکل مؤثر و مستمر از منابع مردمی بهره‌مند شود، لذا ما در بنیاد بر اساس یک نقشه راه مشخص تلاش کردیم تا برندی مورداعتماد را ایجاد کنیم.

    هاشمی افزود: اطلاع‌رسانی و تبلیغات، بهره‌مندی مناسب از رسانه‌های جمعی به‌ویژه رسانه‌های تخصصی، شفافیت و اعتمادسازی و تعامل و هم‌افزایی با دیگر مؤسسات خیریه از جمله دیگر کارهای است برای جذب و ایجاد منابع مردمی باید موردتوجه قرار بگیرد.

    همچنین محمدعلی شرافت عضو هیئت‌مدیره بنیاد دانش نیز در این نشست با اشاره به این که از نظر مؤسسان این مجموعه انسان‌سازی و تربیت شهروندان خوب کار خیری ماندگارتر بود، بیان داشت: همه ما می‌دانیم که به دلیل زیرساخت‌های آموزشی در کشور شاهد نوعی بی‌عدالتی آموزشی در جامعه هستیم و بین‌فردی که تهران تحصیل می‌کند تا فردی که در حاشیه زابل تفاوت‌های بسیاری وجود دارد.

    شرافت در ادامه افزود: ما معتقدیم برای قطع چرخه فقر باید به فرزندان خانواده‌های کم‌بضاعت ماهیگیری را یاد دهیم و برای تحقق این آرمان استراتژی خود را بر پایه توانمندسازی این فرزندان از طریق آموزش قرار دادیم تا زمینه رشد استعدادها و در نهایت ایجاد اشتغال مولد و پایدار را برای آن‌ها فراهم کنیم.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که توسعه فعالیت خیر و نیکوکاری نیازمند ایجاد سازمان و منابع انسانی است، تصریح کرد: یکی از چالش‌های حوزه نیکوکاری این است که ما ازیک‌طرف برای توسعه فعالیت‌های خیر و نیکوکاری نیازمند ایجاد سازمان و به‌کارگیری منابع انسانی هستیم و از طرف دیگر مردم و خیرین کمتر علاقه‌ای به تأمین هزینه‌های جاری یک سازمان و نهاد خیریه دارند، لذا اعضاء هیئت‌مدیره و هیئت مؤسس بنیاد دانش هزینه‌های جاری سازمان را تأمین می‌کنند تا کمک‌های مردمی کاملاً در اختیار افراد تحت پوششش قرار بگیرد.

    نشست‌های یک چایی تجربه به همت آکادمی خیر ایران از ارکان خیر ماندگار روزهای دوشنبه هر هفته با حضور فعالان خیر و نیکوکاری به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود.

    آکادمی خیر ایران این نشست‌ها را باهدف انتقال تجربه مؤسسات خیریه موفق، تعامل و هم‌افزایی مؤسسات خیریه و ایجاد بستری مناسب برای بررسی راهکارها و چالش‌های فضای خیر و نیکوکاری در کشور برنامه‌ریزی کرده است.

    علاقه‌مندان می‌توانند به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دیگر برنامه‌های جاری آکادمی خیر ایران می‌توانند به وبگاه این مرکز مراجعه کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *